no-img
پارس یونی

آرم و نشانه - پارس یونی


پارس یونی
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
آرم و نشانه
امتیاز 3.00 ( 8 رای )آرم و نشانه">
doc
۲۹ دی ۱۳۹۶
7 مگابایت
۱۵,۰۰۰ تومان
۱۵,۰۰۰ تومان – خرید
97صفحه

آرم و نشانه


چکیده
هنر یکی از زیباترین شیوه‌های بیان اندیشه و احساس بشری است، که در گذر زمان اقوام گوناگون، آداب و رسوم و فرهنگ خود را توانسته‌اند به مدد آن به اقوام و نسلهای بعد از خود منتقل کنند و این هنرمندان خلاق هستند که والاترین اندیشه‌های انسانی را در قالب آثار هنری برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشته‌اند و همواره هنرمندان از ابزار و شیوه‌های گوناگون در این راستا بهره جسته‌اند و هر هنری که پا به عرصه وجود گذاشت به تدریج در خدمت این هدف تعالی بخش درآمد.
تعریف هنر هر چه باشد، ‌تردیدی نیست که هنر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای ارتباط انسان ها با یکدیگر و ارتباط انسان با جهان هستی مورد استفاده جوامع واقع شده است.
امروزه هنر پرچمدار عصیان علیه طبیعت و عینیت است. پرچمدار کشف خود انسان و شکفتن و شکوفایی دادن به همه استعدادهای ماورایی و حتی ماوراء عقلی و منطقی انسان است. هنر امروز برخلاف هنر دیروز، ماندن در تفنن نیست، بلکه ساختن نوع بالاتری از انسان واز بشر است و انسان خالق و هنرمند، انسانی که از همه چیز می‌برد، در حالیکه می‌آفریند و با آفرینش هنریش می‌سراید، می‌نوازد، می‌تراشد، خود را بیان می‌کند. اما قبل از همه اینها، این نکته غیر قابل انکار است که چهره‌های بدیع جهان و عالم طبیعی که بوسیله شکل‌ها و نقش‌ها و رنگها وعلائم مشخص می‌شود بوسیله هنر شناخته و ثبت می‌گردد و در نتیجه لحظات گذران حیات جهانی از فنا و زوال مصون می‌ماند و در ضمن بهترین وسیله مطمئن راهی است که ما را به سوی معرفت خیر و خوبی هدایت می‌کند.
طبیعت خود هنرمند بزرگی است. این سخن گوته شاعر آلمانی است که طبیعت را منبع بزرگ الهام هنرمندان می‌داند وحتی به آنها توصیه می‌کند که برای آنکه اثر هنری خود را با معیارها و ارزشهای زیبایی پایه ریزی کنید، باید ابتدا طبیعت را مطالعه نمائید، زیرا که طبیعت، تمام فرمولها وقواعد هنر را به هنرمند دیکته می‌کند ؛ و برای انسان، نخستین جلوه‌های زیبایی را معرفی می‌نماید.
گرچه زیبایی در طبیعت مراحل ومدارج دارد که برخی برای انسان ظاهر و آشکارند و برخی دیگر در زیر نقابی پنهان هستند. انسان نیز به صورت موجودی حاضر در طبیعت، زیبایی خود را سریع تر معرفی می‌کند و چون نیکوترین و کاملترین مخلوق است، ‌چنانکه خالق یگانه می‌فرماید : « فتبارک الله احسن الخالقین »، در طول تاریخ بشری، مورد توجه دانشمندان و متفکرین و هنرمندان بوده است. برخی با بوجود آوردن آثار هنری به تحسین انسان پرداخته، گاهی تا مرحله افراط نیز پیش رفته‌اند. هنر یعنی مجرد شدن و تجرد را احساس کردن، یعنی آن روح مطلق ناخودآگاه در انسان به خودآگاهی رسیدن، یعنی خدا را شناختن.

مقدمه
معادلی که برای واژه گرافیک انتخاب شده است ارتباط تصویری می‌باشد.
گرافیک عبارت پیچیده وظریفی است که نمی توان آن را در چند کلمه یا حتی چند جمله بیان نمود « واضح، زیبا، تصویر نما و مجسم » سازنده تعابری هستند که به لغت گرافیک اطلاق می‌شود. واژه گرافیک از واژه یونانی graphein گرفته شده که به معنای حک کردن و کشیدن تصویر و نوشته است.
در گذشته گرافیک به آن قسمت از طراحی و نقاشی سیاه و سفید گفته می‌شد که به وسیله فن چاپ دستی و یا ماشینی تکثیر می‌شد. اما امروزه این واژه‌ها عمدتاً به تکنیکهای تکثیر و نسخه برداری و از جمله به بعضی از شیوه‌های چاپ که در کنار رسم نقاشی، مجسمه سازی، حکاکی برروی چوب و …، شاخه مستقلی از هنر را تشکیل می‌دهد، اطلاق می‌شود. در ارتباطات تصویری ( گرافیک ) شیوه انتقال و ارائه اطلاعات به صورت تصویری است. خطوط و منحنی‌ها، الگوها و شکلها همگی می‌توانند بیانگر مفهوم خاصی باشد که هر بیننده‌ای بتواند آن را درک کند.
رشته ارتباط تصویری از رشته‌های تازه‌ای است که با استفاده از امکانات و وسایل فنی جدید واز طریق ارائه تصویر ارتباطی را که از راه کلام و یا از طریق سایر هنرها امکان پذیر نیست، برقرار می‌سازد.
هنر ارتباطات تصویری ( گرافیک ) گستره وسیعی از هنرهای تجسمی را در برمی گیرد وبا امکانات مختلف خود در زمینه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی. ‌سیاسی، اقتصادی و خبری کاربرد دارد و از طریق مختلف مانند، طراحی پوستر، طراحی آرم ونشانه، صفحه آرایی، طراحی نوشته و خطاطی، طراحی متحرک، طراحی روی جلد مجله و بروشور، طراحی گرافیک شهری، طراحی اشیاء کاربردی، طراحی گرافیک علمی برای رشته‌های علوم، طراحی دکور و نمایشگاه، طراحی صحنه و غیره بصورت یک وسیله ارتباطی مهم و حساس نقش اساسی خود را ایفا می‌نماید و علاوه بر نقش کاربردی می‌تواند باعث بالا بردن سطح دانش و فرهنگ و هنر جامعه نیز گردد. از این رو در مسیر خودکفایی فرهنگی، از وسایل مهم آموزش محسوب میگردد.
پیشرفت های تکنولوژی که روز بهروز کامل تر می‌شود اهمیت تصویر را بیش از گذشته جلوه گر می‌سازد. امروزه تصویر بیش از کلام حامل پیام وبیان معانی خاص است و مخاطبان آن همه مردم هستند. بچه‌ها، مردم کوچه و بازار، آدمهای بی سواد، تحصیل کرده‌ها، همه و همه به نوعی با این هنر در ارتباط هستند. هنر ارتباطات تصویری از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده وسعت فراوانی یافته است. به عبارت دیگر هنر ارتباطات تصویری از جمله هنرهایی است که با پیشرفت و توسعه تکنولوژی همگام و همراه است. از طریق این هنر امر پیام رسانی وایجاد سلیقه هنری و انتقال مفاهیم بسیار مؤثر تر ومفید تر واقع می‌شود.
ارتباط تصویری به علت نقش مؤثری که در تبلیغات دارد و میتواند از کاهی کوهی بسازد، توجه کلیه تولید کنندگان کالاهای مختلف را به خود جلب نموده است. ضرورت برنامه ریزی گرافیک زمانی روشن می‌شود که نگاهی به درو دیوار شهرها و برنامه‌های تلویزیونی و وسایل تبلیغاتی بیفکنیم و پوسترها و پلاکارد های متنوع الکتریکی و امثال آنها را مشاهده نمائیم تبلیغاتی را که در برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی کالاهای مختلف صورت می‌گیرد ملاحظه کنیم. با توجه به عرصه وسیع فعالیت این رشته که زمینه‌های هنری، علمی، آموزشی و فرهنگی را شامل می‌شود، نقش ارتباطی تعیین کننده‌ای را ایفا می‌نماید. امروزه همه کشورها و ملت ها به اهمیت بسزای این رشته از هنر و نقش مهمی که درجامعه ایفا می‌کند پی برده‌اند و برای استفاده مطلوب از این وسیله در جهت توسعه و آموزش آن تلاش می‌کنند.
در کشور ما هم چند سالی است که به اهمیت آن پی برده‌اند و نسبت به آموزش و تعلیم آن به نسل جدید تلاش نموده‌اند، که خوشبختانه با استقبال اغلب دانشجویان علاقه مند به رشته هنر روبرو شده است.
همانطور که ذکر شد طراحی گرافیک شاخه‌های متعددی دارد که یکی از مهمترین و بحث انگیزترین این شاخه‌ها طراحی نشانه یا آرم است. ما در اینجا به بحث مفصلی درباره نشانه‌ها می‌پردازیم .

 

عنوان فهرست صفحه

چکیده ۶
مقدمه ۸
فصل ۱ ۱۱
تاریخچه گرافیک ۱۱
مقدمه: ۱۲
هنر ماقبل تاریخ: ۱۲
هنر بدوی: ۱۲
نگاره‌های نخستین ۱۴
خط ۱۷
نخستین کتابهای گرافیک:اسلیمی ۱۹
کارهای گرافیک و مینیاتور ۲۳
ترکیب‌بندی‌های گرافیک در نقاشی‌های آسیایی چین و ژاپن و ویتنام ۲۷
تزیینات گرافیک روی ظروف ۳۱
هنر گرافیک و بومیان آمریکا ۳۳
هنر گرافیک در نزد مردم مایا و ازتک ۳۷
هنر گرافیک در آفریقا ۴۲
فصل اول ۴۶
تعریف آرم و نشانه ۴۶
تاریخچه لوگو: ۴۷
لوگو یا نشان واره: ۵۲
اصول موثر در طراحی لوگو ها ۵۲
فصل دوم ۵۴
انواع نشانه ۵۴
سیر و تاریخچه برندهای معتبر اتومبیل دنیا ۵۵
میتسوبیشی ۵۵
آئودی ۵۸
فراری ۵۹
BMW: 61
سیترون ۶۲
فیات ۶۳
فورد ۶۴
فولکس واگن ۶۵
فصل سوم ۶۷
ارتباط موضوع با طراحی نشانه ۶۷
تجزیه وتحلیل آرم ۶۸
الف ـ انواع نشانه‌ها : ۶۹
ب ـ مشخصات فنی نشانه‌ها : ۶۹
انواع نشانه از جنبه مفهومی : ۷۵
فصل چهارم ۷۷
تجزیه و تحلیل نشانه ۷۷
گوناگونی نشانه‌ها : ۷۸
سه شکل اصلی : ۷۹
مثلث : ۷۹
مربع : ۸۰
دایره : ۸۲
فصل پنجم ۸۴
کار عملی ۸۴
نتیجه گیری: ۹۲
منابع: ۹۴

عنوان فهرست اشکال صفحه

(۱) نگاره‌های اسب‌ها در غار شووه ۲۴
(۲) نگاره‌ای در غار بیمبتکا در هندوستان ۲۵
(۳) نگاره روی سنگ بومیان استرالیا در پارک ملی کاکادو، در هنر گاه اوبیر ۲۵
(۴) لانت اینگچی هسو (蘭亭序) یا “درآمدی بر شعرهای سروده در تالار ارکید” نوشتهٔ خطاط نامی چین ونگ خیژی. در سال ۳۵۳ میلادی ۲۶
(۵) چرک نویس تمرینی یک خطاط مصری با متنی کاهنانه، سلسله هجدهم، عهد سلطنت آمنهات اول در ۱۵۱۴-۱۵۹۳ پیش از میلاد. ۲۷
(۶) نمونه‌ای از خط چینی به نوشته خطاط ون ژنمینگ. متن آوند نتیجه گیری است از شرح زندگی نی زان به قلم خیو ینگ . سلسله مینگ ، ۱۵۴۲ میلادی ۲۷
(۷) نوشته‌ای مصری با یاری از نمادها. این نوشته بخشی از پاپیروس انی می‌باشد. پاپیروس انی نمونه‌ای از کتاب مرگ است برای نویسنده‌ای بنام انی ۲۸
(۸) برگی از انجیل دست‌نویس لیندیز فارن ، در پایان قرن هفتم یا اوائل قرن هشتم. ۲۹
(۹) یک کار گرافیک از انجیل دست‌نویس لیکفیلد مربوط به قرن هشتم. ۳۰
۳۱
(۱۰) صفحه آغاز انجیل مارک در کتاب دورو مربوط به قرن هفتم. ۳۱
(۱۱) طراحی گرافیک راهبان ایرلندی در کتاب کلز استفاده از آرابسک را به اوج زیبایی رسانده‌است. هر صفحه این انجیل با طرحی گرافیک آغاز می‌شود. مربوط به قرن ششم تا نهم ۳۲
(۱۲) در این مینیاتور مریم و کودکش عیسی در انجیل ابی (قرن دوازدهم) بسیاری از اصول طراحی گرافیک پایه گذاری شده‌است. مینیاتورهای انجیل به شدت از نخستین نقاشی‌های کلیسایی تاثیر پذیرفته بودند. پانل‌های نقاشی قرن سیزدهم با رنگ آمیزی طلایی و دیگر رنگهای روشن از نقاشی‌های بیزانتین تاثیر گرفته بود. ۳۴
(۱۳) در این مینیاتور ایرانی لیلی و مجنون از سروده نظامی گنجوی(نیمه دوم قرن شانزدهم) سطح‌های تصویر و پرسپکتیو به استادی شکسته شده و بااستفاده از خط نویسی پیام شاعر در چند سطح مختلف رسانده شده‌است ۳۴
(۱۴) مینیاتوری از رضا عباسی مربوط به قرن شانزدهم. سادگی طرح گرافیک و در عین حال هماهنگی ترکیبی رنگها در اثر هنری. ۳۵
(۱۵) گرافیستهای ایرانی دربار هند، میر سید علی و عبدالسناد خان در نیمه دوم قرن شانزده شیوه مینیاتورهای ایرانی را با نقاشی هندی آمیخته و آنرا غنی تر ساختند. ترکیب‌بندی گرافیک در این مینیاتور قرن هیجدهم هندی نشانه بارزی از این تاثیر است ۳۶
(۱۶) در این چاپ چوبی ژاپنی کار توشوسی شاراکو، در انتهای قزن هجدهم بسیاری از سادگی‌های ترکیب گرافیک دیده می‌شود. این سادگی درسطوح رنگی یک بعدی و ترکیب‌بندی استادانه با تضاد رنگهای گرافیکی کاربه چشم می‌خورد. چاپ‌های ژاپنی تاثیر عمیقی برهنرمندانی چون تولوز لوترک داشت. ۳۷
(۱۷) در ابتدای قرن سیزدهم با شکستن تناسب‌های اندازه‌ای، به صورتی که فرد جلوی تابلو بسیارکوچکتر از شخص عقبی است و فرم درختها که به اهمیت شخصیت اصلی تابلو می‌افزاید در کارهای مدرن گرافیک تقلید می‌شود ۳۸
(۱۸) این نقاشی دیواری سلسله تانگ در قرن هفتم با سادگی طراحی استادانه و استفاده هوشمندانه از ترکیبهای موازی سلاح‌ها کلاه‌های قرمز و چکمه‌های سیاه سربازان و هماهنگی ترکیبی رنگها پیش آهنگ پوسترهای گرافیک مدرن است. ۳۹
(۱۹) این طرح چاپ دستی ویتنامی دونگ هو Dong Ho با کنده کاری روی چوب به معنای مدرن گرافیک ترکیب‌بندی گرافیکی است که قدرت بارز آن چشمگیرست ۴۱
(۲۰) گلدان یونانی با طراحی گرافیک کشتی پلسوس و آتلانتا در بازی‌های در سوگ مرگ شاه پلیاس. پاداش برنده کشتی که پوست و سر گراز کالیدون است در زمینهٔ طرح تصویر شده است. نامها با الفبای شالیکز در ابوآ نوشته شده است. (۵۵۰ پیش از میلاد) ۴۱
(۲۱) این بشقاب مربوط به ۶۵۰۰-۵۵۰۰ سال پیش از میلاد در جامعه کشاورزی هلف در شمال بین‌النهرین و سوریه از طراحی گرافیکی ساده و محکم با تعادل هندسی تزیینی ساخته شده است. کوزه گران هلف منابع گل رس شان متفاوت از همسایگان شان بود و این بر کیفیت تولیدشان می‌افزود. ۴۲
(۲۲) هنر و مذهب برای بومیان آمریکا تفکیک ناپذیرند. این بومیان با بیش از پانصد گروه متفاوت فرهنگی و ملیت های تباری طرح‌های هوشمندانه و گستاخانهٔ گرافیکی را برای تزیین ابزارهای دینی و اشیای روزمره خود به کار می‌برند. ۴۳
(۲۳) نازکا Nazca ها که از بومیان کشور پرو هستند بخاطر کوزه گری رنگ آمیزشان و طرحهای استوار گرافیکی آنها شهرت یافته‌اند ۴۵
(۲۴) بشقابی سنگی از بومیان می سی سی پی آمریکا با طرح گرافیکی مار زنگی پردار
(۲۵) این گلدان رس ساخته مردم مایا، ایزد دنیای زیرین را نشان می‌دهد که جامهٔ خود را به دست ایزد جوان ذرت و با یاری یک کوتوله و یک گوژپشت از دست داده و برهنه شده است. شمال پتن، گواتمالا قرن هفتم تا دهم میلادی ۴۷
(۲۶) رساله بورجیا که اینک در کتابخانهٔ اپوستلیک واتیکان است یکی از معدود دستنوشته‌های قوم ازتک است که نابود نشده است. بسیاری را باور براین ست که این رساله متعلق به بومیان ساکن در بلندی‌های مرکزی مکزیک در نزدیکی پوبلا می‌باشد. این مکان پیش ازغلبه اسپانیایی‌ها در زیر فرمانروایی قوم ازتک بوده است. ۴۸
(۲۷) رساله بوربونیکوس اندکی پیش از غلبه اسپانیایی‌ها بر مکزیک به دست کاهنان قوم ازتک نوشته شده است. مانند همهٔ رساله‌های پیش از آمدن اروپایی‌ها به آمریکا این رساله همه با تصویرهای گرافیک است. اگرچه بعدها تفسیری به زبان اسپانیولی بر آن افزوده شده است. ۴۹
(۲۸) رساله درزدن کتابی کهن از قوم مایا ست. این کتاب تصویرشده در قرن یازدهم یا دوازدهم میلادی متعلق به قبیله یوکاتکان مایاست که حاوی طرح‌های گرافیکی بسیار بارز می‌باشد. بسیاری از بخشهای کتاب شامل مراسم آیینی (از چمله گاه شمار آن) ویا ستاره بینی است. ۵۱
(۲۹) تمدن مایا به خاطر هنر، معماری، ریاضیات، و سامان ستاره شناسیش درخور توجه است. در سان بارتولو در بخش پتن در شمال گواتمالا نقاشی‌های دیواری مربوط به قرن اول میلادی ۵۲
(۳۰) این نگاره بخشی از نقاشی حبشه ایست که با قلم گیری و رنگ آمیزی گرافیک خود پیش گام بسیاری از ارته‌های به کاربرده شده در پوسترهای مدرن است. (قرن هفدهم) ۵۳
(۳۱) استفاده از طرح گرافیکی جسورانه با بکاربری نوار پهن رنگ آمیزی که بر قدرت کنده کاری می‌افزایند از خصوصیات چشمگیر هنر آفریقاست. در میان مردمان ایگبو Igbo این چنین پیکره‌ها را مردان می‌تراشند و زنان رنگشان می‌زنند. ۵۴
(۳۲) کوزه گری دست ساخت مردم کبیل Kabyle قدمتشان به دوهزارسال پیش از میلاد میرسد. این تصویر بازساختی از نمونههای قدیمی است. تا به امروز زنان کبیل ظروف خود را با طرحهای گرافیکی هندسی زیبا میآرایند. ۵۵
(۳۳) در این ماسک آفریقایی ناپیوستگی چشمگیر میان بخشهای سطوح رنگ شده و کنده کاری خود ماسک از ویژگی‌های هنر آفریقا بود که از همان ابتدا موجب شیفتگی تماشاگران غربی گردید. این ماسک ساختهٔ مردمان تسوگودر منطقهٔ رودخانهٔ اوگوی در کشور گابون است. (قرن نوزدهم یا ابتدای قرن بیستم) ۵۶
(۳۴) لوگوی میتس.بیشی ۶۸
(۳۵) لوگوی Audi 69
(۳۶) لوگو فراری ۷۰
(۳۸) لوگو سیتروئن ۷۳
(۳۹) لوگو فیات ۷۴
(۴۰) لوگو فورد ارم بیضوی فورد یکی از معروفترین مارکهاست که به مدت ۵۰ سال به همین صورت استفاده شده است . تاریخچه آرم به زمانهای اولیه تاسیس کارخانه بر می گرد د زمانی که همکار و دوست فورد کلمه Ford Motor Company را با فونت خاصی نوشت . این دوست اقای فورد ، Harold Wills مردی بود که در زمان جوانی به چاپ کارتهای تجاری پرداخته بود و این فونت نیز در حقیقت فونتی بود که وی سالها پیش برای کارت کاری خود ایجاد کرده بود در سال ۱۹۱۲ بیضی به آرم اضافه گشت و در سال ۱۹۲۷ رنگ آبی برای مدل A به آن اضافه شد دایره آبی بعدی در سال ۲۰۰۳ به مناسبت ۱۰۰ امین سال وجود کارخانه در دورتادور دنیا به لوگو اضافه شد و آن را Centennial Blue Oval می نامند . ۷۵
(۴۱) لوگو فولکس واگن ۷۶
(۴۲) لوگو طراحی شده برای نساجی اردکان و کیان موتور ۹۶
(۴۳) لوگوی طراحی شده برای شرکت پگاه و ایران خودرو ۹۷
(۴۴) لوگوی طراحی شده برای شرکت طلا و جواهر زمردیان ۹۸
(۴۵) طراحی اسم مریم ۱۰۲



موضوعات :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *